Coraz więcej coraz starszych aut wjeżdża do Polski
Najnowszy raport IBRM Samar nie pozostawia wątpliwości. Stare auta z Zachodu znajdują drugie życie w Polsce. Sprowadzamy coraz więcej samochodów, na dodatek coraz starszych.
W maju 2021 roku zarejestrowano w Polsce 82 433 sprowadzone z zagranicy samochody osobowe i dostawcze o dmc do 3,5 tony, co oznacza wzrost na przestrzeni roku o 47,8 proc. Łącznie, w ciągu 5 miesięcy bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 391 380 sztuk i jest o 28,7 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Wg prognoz Instytutu, na koniec roku import przekroczy pułap 950 tys. sztuk.
Coraz starsze auta benzynowe
Średni wiek sprowadzonych w bieżącym roku samochodów osiągnął już 12 lat i jeden miesiąc, a w samym kwietniu - o 1 miesiąc mniej. W przypadku importowanych aut z silnikami benzynowymi średni wiek wynosi 13 lat i 2 miesiące. Roczniki 2009, 2008, 2007 i 2006 stanowią 1/3 rejestracji takich jednostek.
W danych dotyczących importu widać systematycznie słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w majowym imporcie aut osobowych stanowią 41,7 proc. Trend 12-miesięczny zmniejszył się do poziomu 42,3 proc., najniższego od 3 lat. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi to 10 lat i 11 miesięcy.
Oto ranking Top 10 krajów, z których w 2021 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
- 
Niemcy 
 - 
Francja 
 - 
Belgia 
 - 
Holandia 
 - 
Stany Zjednoczone 
 - 
Włochy 
 - 
Szwajcaria 
 - 
Austria 
 - 
Dania 
 - 
Szwecja 
 
Oto ranking Top 10 najczęściej sprowadzanych marek w 2021 roku:
- 
Volkswagen – 40 275 szt. 
 - 
Opel – 39 362 szt. 
 - 
Ford – 36 214 szt. 
 - 
Audi – 30 865 szt. 
 - 
Renault – 25 778 szt. 
 - 
BMW – 22 346 szt. 
 - 
Peugeot – 20 661 szt. 
 - 
Citroen – 18 523 szt. 
 - 
Mercedes – 17 786 szt. 
 - 
Fiat – 13 531 szt.